Goede voornemens waarmaken: 5 tips om blijvend te veranderen

75 procent van de mensen met goede voornemens houdt een week vast aan hun doel en glipt daarna langzaam weer terug in oud gedrag. Dat blijkt uit meerdere onderzoeken van de psycholoog en professor John Norcross. We vinden het lastig om te veranderen en vooral het volhouden van gedrag is moeilijk. Heb jij ook een goed voornemen? Hieronder 5 tips om het waar te maken.

  1. Visualiseer wat je wilt bereiken: hoe ziet jouw leven eruit als je leeft naar je goede voornemens? Welke energie geeft dat jou? Hoe voel je je dan over jezelf? Begin met het doel voor ogen. Als jij er zelf niet enthousiast van raakt, kun je er maar beter niet mee beginnen. Zonder positieve emoties of een echte drive om te veranderen, zal jouw goede voornemen gegarandeerd mislukken.
  2. Maak de eerste stapjes klein en overzichtelijk: het is niet gek als je ergens als een berg tegenop ziet. Dat hoort bij nieuw gedrag. Verandering is niet alleen maar leuk. Het creëert zelfs angst: want wat als het niet lukt? De eerste doe-stapjes zijn altijd het spannends. Het is daarom belangrijk om de eerste stappen klein te maken en overzichtelijk, zodat je weet dat je het kunt. Een té grote stap, schrikt af en motiveert niet.
  3. Plan acties die je vol kunt houden: het grootste probleem van gedragsverandering zijn de (onbewuste) excuses die we onszelf maken om iets niet te doen. Zoals: ‘Vandaag is een speciale dag, ik doe het morgen wel’, of ‘Ik doe het in ieder geval nog beter dan zij’. We weten allemaal dat een dag altijd net anders loopt dan je gedacht had. En daarmee hebben we een excuus om ons niet aan ons voornemen te houden. Onzin natuurlijk! Als je het echt wilt, weet je dat de dag niet altijd loopt zoals je plant. Zorg dus dat je acties inplant voor je goede voornemen die je vol kunt houden.
  4. Koppel je acties aan bestaand gedrag: veel van ons gedrag gaat automatisch. Je staat op, gaat douchen, ontbijten etc. Jouw goede voornemen heeft daar geen rol in. Het vraagt dus extra veel discipline om ernaar te handelen. Maar je kunt ook dankbaar gebruik maken van dat automatisch gedrag door je goede voornemen te koppelen aan een bestaand gedrag. Bijvoorbeeld: ‘Nadat ik mijn tanden poets, doe ik 20 sit-ups’ of ‘Als ik thuiskom van werk, drink ik een kop thee in plaats van een biertje’. Hoe meer je jouw goede voornemen koppelt aan gedrag dat je dagelijks vertoont, des te sneller zal je echt veranderen.
  5. Houd het drie maanden vol. Op een zeker moment kom je op zo’n punt: Je hebt aan jezelf bewezen dat je het kon, je omgeving complimenteert jou met de discipline die je hebt getoond en je trakteert jezelf omdat je het een maand hebt volgehouden. Helaas is dat een gevaarlijk moment. Want juist na één maand vallen de meeste mensen weer terug in hun oude patroon. Als je echt wilt dat je blijft leven naar jouw goede voornemen, houd het dan minimaal drie maanden vol. Je zult zien dat jouw goede voornemen het nieuwe normaal is geworden en dat je het doet zonder erbij na te denken.

De eerdergenoemde John Norcross deed 30 jaar lang onderzoek naar gedragsverandering. Bovenstaande tips zijn afgeleid uit zijn boek Changeology. Je eigen gedrag veranderen geeft bakken vol energie. Het valt niet mee, maar juist daarom is het zo leuk. En als je weet hoe je jouw gedrag kunt veranderen, kun je daar anderen ook mee helpen. Succes de komende maanden!

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *